lauantai 23. maaliskuuta 2013

Perhotar Roomassa osa 1

Perhotar päätti aukaista siipensä ja lähteä lentelemään Roomaa kohden maanantaina aamusella. Matkahan oli tietysti ihania yllätyksiä täynnä, joita on mukava muistella. Matkaseurana Perhottarella oli  60-vuotissynttäreitään juhliva Perhottaren äiti sekä määränpäässä Roomassa odottivat myös ystävät yllätyksenä :)

Lentelin takaisin Suomeen myöhään eilen illalla ja ajattelin ilahduttaa blogini lukijoita muutamilla valokuvilla matkastani. Valokuvia tuli kuvattua noin 600, eli ihan riittävästi. Kuvauskohteista ei nimittäin ollut pulaa :) Olkaa siis hyvä ja hypätkää siivelleni : Perhotar Roomassa osa 1.

Tältä näytti maanantaina aamusella yläilmoissa, kun Perhotar lähti lentelemään.

Matkustaminen oli maanantaina aamulla nopeatempoista ja kiirettä piti. Junaankin piti juosta Italiassa lentokentältä sekä järjestellä samalla äidille yllätystä, että valokuvia en ehtinyt matkalta valokuvaamaan :) Joka tapauksessa määränpäässämme Roomassa juna-asemalla äitiäni odotti yllätys. Rakkaat ystävämme olivat meitä vastassa. Veimme äkkiä laukut hotellille ja lähdimme tutustumaan heti Rooman nähtävyyksiin. Vettä satoi aluksi, mutta sää selkeni iltaa kohden.

Tästä aloitimme kierroksemme Piazza Navonalta. Aukion keskellä on kolme suihkulähdettä, joista suurin on Berninin suunnittelema Fontana dei Quattro Fiumi (1651). Kaksi muuta suihkulähdettä ovat Giacomo della Portan Fontana di Nettuno(1574) ja Fontana del Moro (1576). Kuvassa näkyy Giacomo della Portan Fontana di Nettuno.

Kävimme välillä ruokailemassa ihanan idyllisessä pienessä italialaisessa ravintolassa. Ravintolan emäntä järjesti äidilleni yllätyksiä, kun kuuli hänen viettävän syntymäpäiviään. Saimme ilmaiseksi alkuruoan, ja aterian lopuksi äitini eteen tuotiin tälläinen yllätys. Tästä me nautimme yhdessä kaikki juhlijat :)

Sitten oli taas aika sulatella syömisiämme, joten jatkoimme kävelyämme kohti Castel Sant Angeleoa. Matkalla kävelimme Palace of Justicen ohitse, eli Rooman ylimmän oikeusasteen tuomioistuimen.

Castel Sant'Angelo, eli mausoleumina, linnoituksena, vankilana, ja paavin turvapaikkana palvelleessa Castel Sant Angelossa on nykyisin museo. Emme käyneet sisällä. Ihailimme rakennusta ulkopuolelta, ja Ponte SantAngelon sillalla kymmentä enkeliä, jotka katselivat meitä ja muita kulkijoita. Arkkienkeli Mikaelin patsas tervehti meitä katolta.

Seuraavaksi suuntasimme kulkumme kuuluisille Espanjalaisille portaille. Portaiden 138 askelta vievät kolmen eri pengermän muodostelmassa kirkon eteen. Portaikko rakennettiin vuosina 17211725. Portaat ovat Rooman yksi suosituimpia nähtävyyksiä ja  tunnettu roomalaisten kokoontumispaikka.  Itse portaat eivät tehneet minuun vaikutusta, mutta ihastelin portaiden juurella olevaa ihanaa veneen muotoista suihkukaivoa Barcaccia. Kaivo on rakennettu  1598 vuoden suuren tulvan muistoksi.

Sitten oli vuorossa jotain niin lumoavaa, että Perhottarenkin täytyi toivoa, samalla kun viskasin vasemman olan ylitse kaksi kolikkoa Fontana Di Trevin suihkulähteeseen, koska haluan ehdottomasti päästä Roomaan vielä uudestaan : ) Toivojia oli seuranani muutama muukin !

Neljän päivän aikana näin tosi paljon historiallisia paikkoja. Suurimman vaikutuksen minuun teki kuitenkin heti ensimmäisenä iltana vierailu Pantheonissa.  Pantheon rakennettiin alun perin pyhäköksi seitsemälle planeetalle ja niiden jumalille. Nykyään se toimii katolisena kristillisenä kirkkona. Pantheonin pyöreä cella kupoleineen on maailmankuulu, ja sitä ovat myöhempien sukupolvien arkkitehdit ihailleet ja jäljitelleet. Rakennukseen on haudattu kuuluisia henkilöitä, kuten Rafaello ja yhdistyneen Italian ensimmäinen kuningas Vittorio Emanuele II

Pantheonissa oli paljon ihmisiä, mutta tunsin oloni siellä rauhallisen levolliseksi. Minua alkoi myös itkettämään. Panheonissa käyminen oli minulle vaikuttava ja mieleenpainuva kokemus.

Panheonin kupolissa on aukko, jonka halkaisija on 8,23 metriä. Aukko on rakennuksen ainoa valonlähde ja kattamaton. Marmorilattiassa on kaivo valoaukon alla keräämässä vettä, sillä aukosta sataa sisään.

Ensimmäisenä matkapäivänä näin ja koin paljon. Illan päätteeksi oli mukava painua yöpuulle hotelliin.

1. Näin äkkiäkö sinä jo lehahdit takaisin. Kiitos ihanasta kortista :-) Mahtavat kuvat. On se historiallinen paikka. En ihmettele, vaikka muutama sata kuvaa tuli otettua.

1. Niin lehahdin, aika meni hujauksessa. Arvasin, että pidit kortista :) Rooma on aivan ihana, rakastuin Roomaan !

2. wunderschöne Fotos hasst du mit gerbacht und muss herrlich gewesen sein deine Reise!

3. Ihanaa, kun pääsi kuviesi myötä katsomaan tämän päivän Roomaa.
    Kolikot heitin itsekin aikoinaan Fontana Di Trevin suhkulähteeseen... ei vaan ole tiet sinne uudelleen vieneet :)

1. Ole hyvä vaan ! Jospa nyt innostut varaamaan uuden matkan Roomaan :)

4. Teillä on ollut elämyksellisyyttä runsaasti, maukkaita makuja ja silmänruokaa.
    Kaunista vanhanaikaista arkkitehtuuria.
    Paljon kertova on antoisa postauksesi, kiitos Sinulle.
    En ole vielä päässyt Roomaan, jospa vielä pääsisin.

1. Matka oli elämyksellinen todellakin :)
      Kyllä sinäkin vielä Roomaan pääset !

5. Paljon olet kuvannut kuuluisia kohteita, oli varmaan hienoa olla niillä paikoilla ihan itse. Suuremmoisen matkan olet tehnyt. Hienoa kun tapasit myös äitisi ja ystäviäsi. Kiitos paljon kuvista ja matkakertomuksista! - Minä en ole vielä päässyt Italiaan enkä Roomaan.

1. Kuvat ei kerro aivan kaikkea, tunnelma paikan päällä on todella mahtava. Toivottavasti sinunkin tiesi vie Roomaan :)